Veterandagene i bilder:

Ford modell 2 på besøk fra Seljord, 1926 modell og 20 hestekrefter.
Ford modell 2 på besøk fra Seljord, 1926 modell og 20 hestekrefter.

Bil-, traktor- og maskinfest for tusener

Det var flust av folk og maskiner å se under Veterandagene på Magnor i dag. Det er en glede å vise og fortelle om noen av dem.

Publisert Sist oppdatert
Dragseth dual drive fra Asker, produsert i England/Norge, 1962/2022 modell, 5,9 liter + 5,9 liter, 110+110 hestekrefter.
Dragseth dual drive fra Asker, produsert i England/Norge, 1962/2022 modell, 5,9 liter + 5,9 liter, 110+110 hestekrefter.
Volvo P444 1951 modell, motor B4B, 51 hk, 3 trinns gearkasse og 6 volts anlegg. Denne bilen ble tatt inn til Norge i 1992 og registrert første gang i Norge i 2016. Da viste det seg at det var to andre biler med samme chassisnummer i Norge. Den gang satt chassisnummeret på ei plate som var skrudd fast – flytt skilter og bytt chassisnummer så har du lurt biltilsynet. Det endte med at de to andre bilene ble avskiltet. Mannen som eier heter Bjørn Wester, er fra Braskereidfoss og han trekker spesielt fram takgjøken. Det var de eneste blinklysene foran på bilen og de hadde et blått lys i midten. Det blå lyset skulle hjelpe bilistene som kom i mot å skille, så en forsto hvor bilen skulle svinge. Dessverre var de ikke så mange som forsto, det ble mange ulykker og 1951-modellen var den eneste som hadde denne løsningen. Bilen er ofte på veterantreff om sommeren.
Volvo P444 1951 modell, motor B4B, 51 hk, 3 trinns gearkasse og 6 volts anlegg. Denne bilen ble tatt inn til Norge i 1992 og registrert første gang i Norge i 2016. Da viste det seg at det var to andre biler med samme chassisnummer i Norge. Den gang satt chassisnummeret på ei plate som var skrudd fast – flytt skilter og bytt chassisnummer så har du lurt biltilsynet. Det endte med at de to andre bilene ble avskiltet. Mannen som eier heter Bjørn Wester, er fra Braskereidfoss og han trekker spesielt fram takgjøken. Det var de eneste blinklysene foran på bilen og de hadde et blått lys i midten. Det blå lyset skulle hjelpe bilistene som kom i mot å skille, så en forsto hvor bilen skulle svinge. Dessverre var de ikke så mange som forsto, det ble mange ulykker og 1951-modellen var den eneste som hadde denne løsningen. Bilen er ofte på veterantreff om sommeren.
Peterbilt 379, 1993 modell, 14,7 liter og 425 hestekrefter. Bor på Vinger.
Peterbilt 379, 1993 modell, 14,7 liter og 425 hestekrefter. Bor på Vinger.
Fra høyre: Volvo FB89 1975 modell – den gang den største Volvoen med 330 hestekrefter, bilen gikk opprinnelig på Dyno i Lillestrøm som tankbil og eies av Terje Ekeberg fra Råde (th), Volvo Duett 1957, hadde trolig sin første år som rørleggerbil i Oppegård og eies av Sverre Thu fra Moss (i midten), Volvo N86, 1967 modell, bilen har originale skilter, har gått som leievogn i Oslo eies av Odd Ekeberg fra Rygge (tv). I gamle dager – altså da disse bilene ble produsert, gikk kilometertelleren til 100.000, så begynte den på 000.000 igjen. Når en spør hvor langt disse bilene har gått får en alltid til svar, noen runder.
Fra høyre: Volvo FB89 1975 modell – den gang den største Volvoen med 330 hestekrefter, bilen gikk opprinnelig på Dyno i Lillestrøm som tankbil og eies av Terje Ekeberg fra Råde (th), Volvo Duett 1957, hadde trolig sin første år som rørleggerbil i Oppegård og eies av Sverre Thu fra Moss (i midten), Volvo N86, 1967 modell, bilen har originale skilter, har gått som leievogn i Oslo eies av Odd Ekeberg fra Rygge (tv). I gamle dager – altså da disse bilene ble produsert, gikk kilometertelleren til 100.000, så begynte den på 000.000 igjen. Når en spør hvor langt disse bilene har gått får en alltid til svar, noen runder.
Bjørn Ole Jensen fra Atrå i Tinn, Øyvind Herland fra Svarstad ved Larvik og Trond Myrvold fra Hvittingsfoss kom til Magnor med flere mopeder torsdag. Når de reiser på tur tar de aldri raskeste vei, alltid den peneste. De rakk dessverre ikke defileringen lørdag formiddag, det ble en sein fredagskveld.
Bjørn Ole Jensen fra Atrå i Tinn, Øyvind Herland fra Svarstad ved Larvik og Trond Myrvold fra Hvittingsfoss kom til Magnor med flere mopeder torsdag. Når de reiser på tur tar de aldri raskeste vei, alltid den peneste. De rakk dessverre ikke defileringen lørdag formiddag, det ble en sein fredagskveld.
Lars Erik Landbråten styrer og steller med en dampmaskin fra 1919, produsert av O. Jakobsons Maskinverksted (etablert i 1846) i Christiania. Maskinen veier om lag seks tonn, har en dobbeltvirkende sylinder og 6-7 kilo trykk på kjelen. Den eies av Glåmdal Utstyr- og Motorhistorisk Forening og har stått på Magnor. Den ble trolig brukt på forskjellige sager og treskeverk.
Lars Erik Landbråten styrer og steller med en dampmaskin fra 1919, produsert av O. Jakobsons Maskinverksted (etablert i 1846) i Christiania. Maskinen veier om lag seks tonn, har en dobbeltvirkende sylinder og 6-7 kilo trykk på kjelen. Den eies av Glåmdal Utstyr- og Motorhistorisk Forening og har stått på Magnor. Den ble trolig brukt på forskjellige sager og treskeverk.
Fra venstre – Ford Cortina 1967 modell, garantert 54.000 kilometer – for historien skal ha det til at den opprinnelig var eid av en toller i Oslo. Han gikk til jobb og brukte bare bilen om sommeren. Den var innom blant annet Gjøvik før den havnet hos Bjørn Håkon Langbrumoen fra Skotterud. Steinar Kisamoen, også fra Skotterud, eier bilen til høyre. Ford model A 1931, hentet til Tønsberg og Norge i 2014 fra Pennsylvania i USA, Kisamoen så den på et stevne i Uddevalla, ble forelsket og det gikk som det gikk. Bilen er helt original med unntak av hjulene som er fra en 1935 modell.
Fra venstre – Ford Cortina 1967 modell, garantert 54.000 kilometer – for historien skal ha det til at den opprinnelig var eid av en toller i Oslo. Han gikk til jobb og brukte bare bilen om sommeren. Den var innom blant annet Gjøvik før den havnet hos Bjørn Håkon Langbrumoen fra Skotterud. Steinar Kisamoen, også fra Skotterud, eier bilen til høyre. Ford model A 1931, hentet til Tønsberg og Norge i 2014 fra Pennsylvania i USA, Kisamoen så den på et stevne i Uddevalla, ble forelsket og det gikk som det gikk. Bilen er helt original med unntak av hjulene som er fra en 1935 modell.
Powered by Labrador CMS