Debatt

En underfinansiering av kollektivtilbudet i Innlandet er med på å lage et begrenset kollektivtilbud, skriver Alf-Tore Pedersen, sekretær i Norsk Jernbaneforbund Innlandet, avdeling 14.

Anbud Glåmdal

Alf-Tore Pedersen

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.

Sekretær NJF Innlandet, avdeling 14

Kollektivtransport:

Desember 2024 ble det klart at anbudsprosess i Glåmdal Innlandet ble avlyst og at Innlandstrafikk går i avtale med operatør om en midlertidig avtale på ett år i påvente av en ny anbudsprosess for Glåmdal -anbudet.

Som det fremgår av debattinnlegg i Mitt Kongsvinger fra leder ved samferdselsutvalget for Innlandet fylkeskommune Iselin Vistekleiven (Ap)-og i debattinnlegget blir det bekreftet at kollektivtrafikken for Innlandet har blitt underfinansiert over flere år.

En slik underfinansiering er med på å lage et begrenset kollektivtilbud utenom de 75% som er lovpålagt til skoleskyss.

Underfinansiering går også utover ansatte i form av ufrivillig deltid .

Beregning av tilbydere til anbudet gjenspeiler nok at det har vært en underfinansiering og merkostnader som landet på 30-50% høyere enn kostnadsberegning før anbud ble lagt ut til tilbydere.

En slik merkostnad danner nok en riktig verdi av hva det koster å drifte kollektivtilbudet for Innlandet og Glåmdal.

Det er også viktig å tenke på at det er politisk vedtak i fylket hvorav 80 prosent av stilllinger skal være 100 prosent stillinger som også skal være med i beregning av anbud.

For fremtidig rekruttering til en samfunnskritisk yrkesgruppe er det viktig å ivareta de ansattes hverdag med faste og hele stillinger. Et slik politisk vedtak i fylket er en god start.

 Det er en viktig faktor som Norsk Jernbaneforbund har arbeidet for å få plass , samtidig som å bedre sikkerhet i buss har også vært en viktig faktor.

Grønne skiftet er en del av ønsket fra regjering , kommuner og fylkeskommune at man ønsker flere reisende til å benytte kollektivtilbud .

Det må arbeides målrettet for at det skal legges til rette for at kollektiv-tilbud benyttes.

Fordelingsnøkkel av midler til kollektivtransporten fra regjering må det tas en gjennomgang av slik at kollektivtilbud blir mer distriktsvennlig for Innlandet .

Her må arbeides både på lokal og fylkesnivå for at kollektivtilbud får et løft for Innlandet og at man finner midler til dette.

Powered by Labrador CMS